Zaloguj się

Wybrana strona nie jest dostępna
dla urządzeń mobilnych.

Powrót

✨ Zasady gry ✨

W programie uczestniczą przedstawiciele dwóch drużyn, z których każda liczy 5 osób. Każda drużyna ma wyznaczonego kapitana – głowę drużyny. Gra polega na udzielaniu takich odpowiedzi, na które wskazało wcześniej najwięcej ankietowanych osób, z założenia 100. Teleturniej dzieli się na dwa etapy: pierwszy, który trwa tak długo, aż jedna z drużyn zdobędzie łącznie przynajmniej 300 punktów (składa się zatem z dowolnej liczby rund; w praktyce najczęściej pięciu, czasem czterech lub sześciu). Każda drużyna ma swój kolor – czerwony lub niebieski.

Opis techniczny 🛠️

Dodaj plansze, uzupełnij je pytaniami i punktami, następnie kliknij przycisk "Podgląd", aby zobaczyć posortowaną planszę obok i zapisać ją na swoim urządzeniu. Aby wyświetlić tablicę wyników należy wybrać przycisk "Pokaż", który otworzy ją w zewnętrznym oknie, które najlepiej jest ustawić w trybie pełnoekranowym na drugim ekranie poprzez użycie klawisza [F11].

Sterowanie ⌨️

Klawisze numeryczne [1-6] odpowiadają za odkrywanie odpowiedzi. Wciśnięcie ich z użyciem klawisza [Ctrl] odkrywa odpowiedź bez przydzielania punktów. Klawisze [Q, W, R, T] odpowiadają za przydzielanie "X" za błędne odpowiedzi, gdzie [Q] i [T] to "duży X", a [W] i [R] to "małe x". Klawisz [E] usuwa wszystkie błędy widoczne na tablicy.

Pierwszy etap 1️⃣

Zawodnicy – w pierwszej kolejce kapitanowie drużyn, potem kolejne osoby – podchodzą do pulpitu przy tablicy (tzw. beczki), po czym prowadzący czyta pytanie. Gracze zgłaszają się do odpowiedzi poprzez wciśnięcie przycisku. Jako pierwszy odpowiada gracz, który zgłosi się szybciej. Drużyna, której przedstawiciel poda wyżej punktowaną odpowiedź (czyli taką, która padała w ankietach częściej), decyduje, czy odpowiada na to pytanie dalej, czy przekazuje pytanie drużynie przeciwnej. Jeśli żaden z dwóch zawodników stojących przy „beczce” nie odpowie poprawnie na zadane pytanie (tj. nie udzieli odpowiedzi albo poda niewystępującą na tablicy), to prowadzący pyta kolejną osobę z każdego zespołu; jako pierwszą pyta drużynę, do której należy uczestnik, który zgłosił się pierwszy. W przypadku, gdy pierwsze cztery odpowiedzi okażą się niewłaściwe, następuje zmiana pytania. Do każdego pytania przypisanych jest od trzech do sześciu odpowiedzi.

Za podanie poprawnej odpowiedzi – tj. takiej, która występuje na tablicy – do puli trafia przypisana jej liczba punktów, która ustalana jest na podstawie liczby osób ankietowanych, które odpowiedziały w ten sam sposób – w założeniu jeden punkt powinien odpowiadać jednej odpowiedzi od ankietowanych. Członkowie drużyny odpowiadają indywidualnie i nie mogą sobie nawzajem podpowiadać.

  • Jeśli odpowiadająca drużyna wskaże wszystkie punktowane odpowiedzi, wygrywa daną rundę i otrzymuje wszystkie punkty z tablicy.
  • Gdy odpowiadająca drużyna poda złą odpowiedź po raz drugi, jej przeciwnicy otrzymują prawo do narady.
  • Gdy odpowiadająca drużyna poda złą odpowiedź po raz trzeci, prawo odpowiadania przejmują przeciwnicy. Jeśli udzielą właściwej odpowiedzi (przy czym podają tylko jedną, a ostateczna decyzja należy do kapitana drużyny), to oni wygrywają daną rundę i przejmują wszystkie włożone dotychczas punkty do puli danego pytania oraz dostają punkty za swoją odpowiedź; jeśli nie podadzą odpowiedzi, która występuje na tablicy (na dowolnej pozycji), to rundę wygrywa drugi zespół (i zdobywa uzbierane do puli punkty).

Po zakończeniu jednej rundy rozpoczynana jest następna – do „beczki” podchodzą kolejni członkowie drużyn (do pytania drugiego osoby stojące na drugiej pozycji i tak dalej, do pytania szóstego ponownie kapitanowie drużyn, do ewentualnych kolejnych pytań – następne osoby w kolejce). Punktacja w pierwszych trzech rundach pozostaje standardowa, w czwartej rundzie liczbę punktów mnoży się przez 2, a od piątej mnoży się przez 3.